Sõidustiili analüüs nagu järsud pidurdused ja kiirendused võivad olla üheks sümptomiks, et autojuht on stressis või vihane ning elab end välja autoroolis. Selliste situatsioonidega tuleks tegeleda kohe, et vältida suuremaid probleeme hiljem.

NB! Parima videokogemuse saamiseks YouTubis valige kvaliteet 1080 HD ja vaadake videot täisekraanil. Igal videol on nii Eesti kui Venekeelsed subtiitrid.

Säästlik sõidustiil

Sõidustiili analüüsib GPS kiirendusandur, mis registreerib kõik järsud pidurdused, kiirendused ja pöörded ning edastab vastava info serverisse. Interneti keskkonnas kuvatakse teekond koos järskude manöövritega kaardile ning kasutaja saab aruannetest vaadata, kus ja milline auto on sooritanud agressiivseid sõidumanöövreid ja ökonoomse sõidustiili parameetreid ületanud.

Aruandes kuvatakse päevade kaupa aeg, asukoht ja arv, mitu korda on sõiduk vastavat järsku manöövrit sooritanud. Süsteem näitab ka kiiruse ületamist, mootori töötunde tühikäigul ja liikumise produktiivsust. Kõik kiiruse ületamised salvestatakse kaardile vastava tingmärgina.

Sõidustiili analüüs ja ökosõit

Ökonoomse sõidustiili analüüs (äkkpidurdused, liigne kiirendus ja liigne kiirus kurvi läbimisel) + soovikorral punane LED indikaator tuli salongis, mis annab autojuhile vahetut tagasisidet tema sõidustiili kohta, ning aitab kütusekulu kokku hoida ettevõtete sõnul kuni 15%.

Sõidustiili analüüsi kasutatakse ka autokoolides säästliku sõidu koolitusel, transpordi ja logistika ettevõtetes ning autorendi firmades. Kogu ökonoomne sõidustiil on hiljem kaardil väga lihtsalt mahamängitav ning näha liigsed pidurdused, kiirendused ning liigne kiirus kurvis. Kogu info võimaldab kõige raskema jalaga autojuhi saata säästliku sõidu koolitusele, ning ettevõtte kulusid sellega kokku hoida.

Mis on järsk pidurdus/kiirendus?

Järsk pidurdus või kiirendus on olukord, kus auto piduri- või gaasipedaalile rakendatakse tavapärasest suuremat jõudu. Selliseid juhte tuntakse ka kui „raske jalaga“ juhte ning see omakorda viitab ebaökonoomsele või isegi agressiivsele ja ohtlikule sõidustiilile. Samuti võivad järsud pidurdused teavitada toimunud avariist omanikku E-maili või SMS teel.

Kuidas tuvastatakse agressiivne sõidustiil?

Varem oli kiirendusandur, mis tuvastab järsu pidurduse või kiirenduse, liiga kallis laiemaks levikuks. Nüüd aga on see lisatud masstootmisesse ning on seega kasutusel ka GPS seadmetes. Hinna languse tõttu kasutatakse seda ka mujal elektroonikaseadmetes nagu telefonid ja videomängud.

Lühidalt – sõidustiili kiirendusandur teeb kindlaks kui palju liiguti ning mis suunas. Tavaliselt kasutatakse piesoelektrilisi kiirendusandureid, mis kasutavad fikseeritud mahutis vabalt liikuvat keha. Kui mahuti liigub, siis keha seal sees liigub vastassuunda, avaldades sellega survet kvartskristallile, mis omakorda muudab selle surve elektrisignaaliks.

Mida tugevam on keha poolt rakendatud jõud, seda tugevam on tekkiv elektrivool. Anduri genereeritud elektrivool tõlgendatakse seadme tarkvara poolt sõidustiili sündmusteks, mida GPS jälgimise puhul kasutatakse näiteks sõiduraportites. Vastavalt kasutaja soovile saab kiirendusanduri tundlikkust muuta.

Miks jälgida ökonoomset sõidustiili?

On palju põhjuseid, miks jälgida ökonoomset sõidustiili. Nende juhtumiste sageduse minimaalsena hoides, tagate oma autopargi turvalisuse ning efektiivsuse.

  • Liigne kütusekulu – eksperdid väidavad, et sagedaid järske pidurdusi ja kiirendusi vältides, saaksite iga liitri kütuse kohta sõita 1,3 lisa kilomeetrit. Nad soovitavad sõita stabiilse kiirusega (isegi kujutada ette, et autol puuduvad pidurid). Selle asemel, et viimasel hetkel pidurdada kokkupõrke vältimiseks, peaksid juhid keskenduma teele ning ennetama muutusi teel.
  • Kahjulik loodusele – on tõestatud, et agressiivse sõidustiiliga eraldub rohkem ohtlikke heitgaase atmosfääri. Julgustades oma autojuhte rahulikumalt sõitma, säästate planeeti.
  • Risk sattuda avariisse – autojuhid, kes eiravad soovituslikku pikivahet, on ohuks ka teistele. Järsult pidurdades võib juhtuda, et keegi selline ei reageeri sama kiirelt kui teie. Autojuhid peaksid ette planeerima ning jälgima ilma ja arvestama muutlike olukordadega. Nii saab vältida liiga järke pidurdamisi.
  • Pidurite kahjustamine – liigse järsu pidurdamise puhul võivad auto pidurid ülekuumeneda lühendades nii nende eluiga ning efektiivsust. Samuti võib see sisse lülituda ebavajalikul hetkel ABS süsteemi.

Kuidas Ökosõit toimib?

Ökosõit toimib kiirenduse ja pidurdamise puhul, kui süüde on sees ja kiirus suurem või võrdne kui 10 km/h. Ökosõit toimib kurvide puhul kui süüde on sees ja kiirus suurem või võrdne kui 30 km/h.

LED tuli süttib kolmeks, viieks või seitsmeks sekundiks, olenevalt kui palju on ületatud määratud väärtust.

3 sekundit – väärtust ületati 0-30%

5 sekundit – väärtust ületati 30-50%

7 sekundit – väärtust ületati rohkem kui 50%

Peale mainitud perioode lülitub LED välja.

Kui pidurduse väärtuseks on 5.30m/s2 ehk 19 km/h/s, tähendab see, et pidurdati jõuga, mis võrdub sellega, kui sõiduk pidurdaks kiiruselt 95 km/h kuni seismajäämiseni vaid 5 sekundi jooksul.

Liiga jõuliste pöörete mõõtühikuks on “kraadi sekundis”, mis tähendab, et ühe sekundi jooksul muutus sõiduki suund 30 kraadi võrra, olles samal ajal kiirusel 38 km/h. Seega 90 kraadine kurv läbitakse 3 sekundiga, mis on ilmselgelt liiga jõuline pööre.

Pidurdades autot 9.81 m/s kuni 0-ni ühe sekundi jooksul kogeb inimene gravitatsioonijõudu 1G. Sõites vastu kivi seina ja aeglustades 30m/s kuni 0-ni 0.1sekundi jooksul kogeb inimene gravitatsioonijõudu 30G ja ilmselt lõpetab haiglas.

Personaalne pakkumine

Küsi kindlasti ka personaalset pakkumist oma ettevõttele telefonil 55 900 656, info@carcops.ee ja näed kui palju säästab kütust sõidustiili analüüs Teie ettevõttes.